با ابلاغ بخشنامهای جدید از سوی بانک مرکزی، مقررات تازهای برای دریافت و صدور دستهچک وضع شده است. این تغییرات با هدف ساماندهی بیشتر به روند صدور چک و کاهش مشکلات مربوط به آن صورت گرفته و از ابتدای مرداد ماه به بانکها ابلاغ شده است.
بر اساس این دستورالعمل، دستهچک اول برای اشخاص حقیقی حداکثر ۱۰ برگ و برای اشخاص حقوقی نهایتاً ۵۰ برگ خواهد بود. علاوه بر این، بانکها میتوانند برای اشخاص حقیقی، در مجموع یک دستهچک فیزیکی و یک دستهچک الکترونیکی با حداکثر ۲۰ برگ صادر کنند.
همچنین برای دریافت دستهچک دوم و دستهچکهای بعدی، چه به صورت کاغذی و چه الکترونیکی، لازم است حداقل ۸۰ درصد از چکهای قبلی در سامانه صیاد ثبت و تأیید شده باشند. نکته مهم این است که دیگر نیازی به بازگرداندن فیزیک چکها به شعبه نیست و صرفاً ثبت آنها در سامانه کفایت میکند.
لازم به ذکر است که بر اساس برنامه هفتم توسعه، تا سال ۱۴۰۵ قرار است چکهای کاغذی به طور کامل حذف شده و چک دیجیتال جایگزین آن شود. این تغییرات در راستای تسهیل مبادلات تجاری و افزایش امنیت در استفاده از ابزارهای پرداخت بانکی انجام شده است.